Heliamfora sarracenioides – pár zaujímavostí : )

27. januára 2014, Martina, Heliamfora sarracenioides - zaujímavosti

V poslednom článku som Vám sľubovala niečo extra. Priznávam, že termín pridania som nedodržala, ale o to viac sa Vám to pokúsim dnes vynahradiť ;)…

 

V prvom rade odpoviem na jednu otázku, ktorá mi prišla na mojej Fanpage v správe a to: 

Ako vlastne láka heliamfora sarracenioides svoju korisť?

Odpoveď: Heliamfora sarracenioides má na hornom okraji malé viečko.Viečko, rovnako ako celá horná časť trubice majú nektárové žľazy, ktoré vylučujú sladkastú vôňu. Heliamfora sarracenioides tak láka svoju korisť dovnútra trubice. Úniku potom zabráni hladký povrch listov a husté, dovnútra nasmerované chĺpky na vnútornej strane pascí.  Trubicovité listy sú naplnené vodou, takže hmyz sa nakoniec utopí. Heliamfory sarracenioides si nevedia vytvoriť vlastnú tráviacu tekutinu. Trávenie sa uskutočňuje v dôsledku bakteriálneho rozkladu. Takto uvoľnené živiny sa rozpustia vo vode a rastlina ich môže prijať.

 

heliamfora sarracenioides

Zdroj fotky: http://cpphotofinder.com/heliamphora-sarracenioides-113.html

 

Druhú zaujímavosť, ak to tak môžem nazvať, je názov heliamfora. Názov heliamfora sa skladá z gréckeho slova „helos“ (bažina) a „amphora“ (džbán) V iných jazykoch sa môže preklad tohto slova líšiť. Napríklad anglický názov „Sun Pitcher“ (džbán slnka) vznikol zamenením slova „helos“ (bažina), slovom „helios“, ktoré znamená slnko.

 

A aby tu toho nebolo málo, rada by som sem pripojila aj odkaz na jedno výborné video na youtube…

https://www.youtube.com/watch?v=5aqMXihoQRg

– je tu vidieť prirodzené prostredie, v akom heliamfory rastú a ak vydržíte pozerať až do 13:53, tak uvidíte aj našu krásku heliamfora sarracenioides :)…

 

Verím, že týmto som si u Vás svoju zábudlivosť troška vyžehlila a preto sa nadnes lúčim :)… a ako je mojím zvykom opätovne pripájam odkaz na moju fanpage, kde sa tiež venujem téme rastlinky heliamfora sarracenioides: 

https://www.facebook.com/pages/Heliamfora-sarracenioides/188648351330296